De Vuurplaats Podcast

Vanaf 10 februari start een nieuwe podcast van De Vuurplaats. In deze eerste serie volgen we een aantal mensen die vasten op weg naar Pasen. Waarom doen ze dit? Welke betekenis geven zij aan het vasten? We gaan in gesprek, bellen om te checken hoe het ze vergaat en doen ideeën op.

Te horen via je favoriete podcast app!

Meepraten met de podcast? App naar 06 29 47 88 29.

Lees het artikel in De Stentor over onze podcast!

Vind ons hier

Meedoen?

Kies zelf of en wat je doet. Hier wat Tips & Tricks
Minder eten

Neem het besluit in de vastentijd geen tussendoortjes te nemen. Geen snoep, koek of andere lekkers tussendoor. Gewoon drie maaltijden per dag en niet nog een keer extra opscheppen omdat het zo lekker is. Nee, genoeg is genoeg!

Vind je dit te gortig, kies dan voor alleen maar gezonde tussendoortjes zoals een portie fruit, bakje yoghurt/kwark naturel of handje noten.

Let op: heb je diabetes of last van bloedsuikerschommelingen of sport je veel: kies dan wel voor tussendoortje van de gezonde variant. Overleg in dat geval even met je diëtist of dokter of het wijsheid is op deze manier te vasten.

Minder drinken

Take the challenge en stop met het drinken van alcohol en/of stop met koffie en/of drankjes met suiker. Drink de hele vastenperiode alleen maar water en thee (in allerlei smaken). Geen drankjes met suiker of sapjes.

Let op: Misschien had je het niet zo door maar alcohol, koffie en suiker zijn verslavend. Als je stopt zul je dat merken en mogelijk een paar dagen wat hoofdpijnklachten hebben en je wat minder fit voelen. Afkicken dus!

Tip: drink veel water en drink verse gemberthee.

Eet geen vlees

Eet deze vastenperiode alleen maar vegetarisch. Geen vlees, vis of kip maar vervang het dan wel op een goede manier door ei, vegetarische vleesvervangers, noten, kaas, tahoe, tempé of peulvruchten. Veel mensen eten tijdens de vasten trouwens op vrijdag in ieder geval geen vlees.

Tip: Google voordat de vasten begint op vega of vegetarische recepten en je hebt voor meer dan 40 dagen recepten! En er zijn natuurlijk ook nog gewoon kookboeken in overvloed.

Social Media break

Haal de social media apps van je telefoon of zet je telefoon even helemaal uit. Even veertig dagen geen Instagram, Facebook, Tik Tok, Twitter of wat er dan ook allemaal op je telefoon staat om mee bezig te zijn.

Tip: Check je Whatsapp alleen maar ’s avonds of (voor de echte diehards) helemaal niet! Laat het je vrienden wel ff weten. Dan snappen ze waarom je ze negeert. Is dit alles net een stapje te ver? Beperk jezelf dan bijvoorbeeld tot een half uurtje social media per dag.

Elke dag sporten

Ga lekker lange stukken wandelen, fietsen, mountainbiken, hardlopen , skaten. Maakt niet uit, bedenk wat!

Let op: van 0 naar 100 gaat niet zomaar. Bereid je voor en maak een opbouwschema of download een app die helpt (als je tenminste je telefoon nog wilt gebruiken).

Tip: Doe het met iemand samen, dat stimuleert en is gezellig. Zelfs in Coronatijd kun je vaak nog wel met één iemand buiten zijn. Zo zie je elkaar ook nog eens en je zult merken hoe fijn het is om buiten te zijn en te bewegen.

Zoek vaste rustmomenten

Vasten kan ook door juist ruimte te maken voor iets dat goed is voor je mind.

Tip: Ga (dagboek)schrijven, lezen, doe yoga, ga op een vast moment mediteren, bidden of maak een wandeling. Kies iets waarvan je weet dat het je goed doet, maar waar je nooit de tijd voor nam.

Tip: Kijk op onze ‘meditatieve woorden’ die een leidraad kunnen bieden voor bezinning tijdens je
wandeling of schrijven.

Kids en vasten?

Heb je kinderen? Ook zij kunnen meedoen! Jonge kinderen kunnen vasten met een vastentrommeltje. Een oude gewoonte in een nieuw trommeltje. Kies een leuk doosje met deksel of trommeltje en versier die met glitters, stickers of stiften. Elk snoepje of koekje dat je krijgt, eet je niet op, maar stop je in het trommeltje. Op zondag mag je er dan iets uit kiezen. Of uitdelen natuurlijk. Delen is altijd goed.

Wanneer begin je?

Veertig dagen voor Pasen, dit jaar vanaf woensdag 17 februari. Doe het alle dagen, maar op zondagen hoeft het even niet. Met Pasen voel je je dan herboren. En dat is nou net de bedoeling!

Niet op zondagen?

De zondag geldt niet als vastendag. Dus dan mag je gewoon iets lekkers pakken of toch op je telefoon en te bankhangen.

Let op: het lijkt misschien relaxed dat je een dag kan stoppen… maar onze tip: pak de zondagen géén break, maar zet je vastenvoornemens door op de zondagen. Het is namelijk makkelijker om in het regime te blijven.

Meditatieve woorden 

Begin op 17 februari (Aswoensdag) en schrijf of mijmer elke dag over het woord dat we je aanreiken:

Februari Maart
17. Mijn eenvoud 1. Mijn aandacht 13. Mijn uitproberen 25. Mijn verlangen
18. Mijn meervoud 2. Mijn interesse 14. Mijn nodig-zijn 26. Mijn troost
19. Mijn teveel 3. Mijn wonderen 15. Mijn waarom 27. Mijn schuilplaats
20. Mijn kerk 4. Mijn ontroering 16. Mijn nieuwsgierigheid 28. Mijn levenslust
21. Mijn alleen-zijn 5. Mijn bidden 17. Mijn openheid 29. Mijn anders-zijn
22. Mijn ik  6. Mijn stilte 18. Mijn verlegen zijn 30. Mijn bijzonderheid
23. Mijn eenzaamheid 7. Mijn hartenklop 19. Mijn vragen 31. Mijn roeping
24. Mijn samen 8. Mijn talent 20. Mijn zeker weten April
25. Mijn samen 9. Mijn zwakte 21. Mijn kritiek Wittedonderdag 1 april: Mijn brood
26. Mijn stille vreugde 10. Mijn afhankelijkheid 22. Mijn verdriet Goede Vrijdag 2 april:
Mijn dood
27. Mijn onrust 11.Mijn aarzelingen 23. Mijn gemis Stille zaterdag 3 april:
Mijn hoop
28. Mijn kracht 12.Mijn glans 24. Mijn kwetsbaarheid Pasen 4 april: Mijn leven opnieuw

 

Klaar voor de uitdaging?